Mezinárodní řidičský průkaz: Jak vypadá a k čemu slouží

Jak Vypadá Mezinárodní Řidičský Průkaz

Rozměry a formát průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz má standardizovaný formát, který je určen mezinárodními úmluvami. Dokument se skládá z šedého obalu a vnitřních stránek, přičemž jeho celkové rozměry jsou 148 x 105 milimetrů. Tento formát byl zvolen tak, aby byl průkaz dostatečně kompaktní pro pohodlné nošení, ale zároveň obsahoval všechny potřebné informace a byl dobře čitelný.

Obal průkazu je vyroben z pevného kartonu šedé barvy, který zajišťuje ochranu vnitřních stránek před poškozením. Na přední straně obalu je vytištěn název dokumentu ve francouzštině Permis de Conduire International, který je doplněn českým překladem Mezinárodní řidičský průkaz. Součástí titulní strany je také označení České republiky jako vydávajícího státu a státní znak.

Vnitřní stránky průkazu jsou vytištěny na speciálním papíře s ochrannými prvky, který zabraňuje padělání dokumentu. Celkem obsahuje průkaz 16 číslovaných stran, které jsou pevně spojeny sešitím. Každá stránka má své specifické určení a obsahuje překlady důležitých informací do různých světových jazyků. Text je vytištěn v černé barvě na bílém podkladu, přičemž důležité údaje jsou zvýrazněny tučným písmem nebo verzálkami.

Na první vnitřní straně se nachází fotografie držitele průkazu o rozměrech 35 x 45 milimetrů, která musí splňovat stejné požadavky jako fotografie na běžný řidičský průkaz. Vedle fotografie jsou uvedeny osobní údaje držitele, včetně jména, příjmení, data a místa narození. Tyto informace jsou vytištěny speciálním způsobem, který znemožňuje jejich dodatečnou změnu nebo přepsání.

Následující stránky obsahují přehled skupin vozidel, k jejichž řízení je držitel oprávněn, včetně případných omezení. Každá skupina je označena velkým písmenem od A do E a je doplněna piktogramem příslušného typu vozidla. Tento systém značení je mezinárodně standardizován, což umožňuje snadnou orientaci bez ohledu na jazyk země, ve které se držitel průkazu nachází.

Zadní strana obalu obsahuje důležité poznámky a upozornění týkající se platnosti a použití průkazu. Je zde také uvedeno číslo průkazu, které je jedinečné a slouží k identifikaci dokumentu. Všechny texty jsou vytištěny v šesti oficiálních jazycích OSN - angličtině, francouzštině, španělštině, ruštině, arabštině a čínštině, což zajišťuje univerzální srozumitelnost dokumentu po celém světě.

Speciální pozornost je věnována ochranným prvkům průkazu, které zahrnují vodoznak, mikrotext a holografické prvky. Tyto bezpečnostní prvky jsou integrovány do struktury dokumentu takovým způsobem, aby bylo možné snadno ověřit jeho pravost, ale zároveň bylo obtížné jej padělat.

Barva a materiál průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz je vytištěn na speciálním šedém papíru, který je charakteristický svou jedinečnou strukturou a ochranným vodoznakem. Tento materiál byl zvolen především kvůli své odolnosti proti padělání a schopnosti vydržet častou manipulaci. Základní barva průkazu je světle šedá až béžová, přičemž text je vytištěn v černé barvě pro maximální čitelnost a kontrast.

Samotný průkaz je vyroben z kvalitního kartonu o gramáži přibližně 200-250 g/m², což zajišťuje dostatečnou pevnost a trvanlivost dokumentu. Na povrchu je aplikována speciální laminace, která chrání průkaz před poškozením, vlhkostí a běžným opotřebením. Tato ochranná vrstva také obsahuje mikroskopické bezpečnostní prvky, které jsou viditelné pouze pod UV světlem.

V horní části průkazu se nachází výrazný nadpis v modré barvě, který identifikuje dokument jako mezinárodní řidičský průkaz ve třech jazycích. Vnitřní stránky průkazu obsahují předtištěné kolonky v šedočerné barvě, do kterých se následně vyplňují osobní údaje držitele. Fotografie držitele je umístěna na první vnitřní straně a je chráněna průhlednou bezpečnostní fólií s holografickými prvky.

Materiál průkazu je navržen tak, aby odolával běžným povětrnostním podmínkám a zachoval si čitelnost po celou dobu své platnosti, která je standardně jeden rok. Speciální úprava povrchu zabraňuje rozmazání textu při náhodném kontaktu s vodou nebo vlhkostí. Okraje průkazu jsou zpevněny dodatečnou vrstvou materiálu, což zabraňuje třepení a oddělování jednotlivých listů.

Na zadní straně průkazu je použit mírně tmavší odstín šedé, který vytváří příjemný kontrast s přední stranou. Celý dokument je sešitý speciální nití, která je odolná proti vytržení a manipulaci. Každý průkaz obsahuje unikátní sériové číslo, které je vytištěno speciální termochromickou barvou, reagující na změny teploty.

Při výrobě mezinárodního řidičského průkazu se používá kombinace tradičních tiskařských technik a moderních bezpečnostních prvků. Papír obsahuje fluorescenční vlákna, která jsou viditelná pouze pod UV světlem, což představuje další úroveň ochrany proti padělání. Materiál je také opatřen mikrotiskem, který je pouhým okem téměř neviditelný, ale při zvětšení obsahuje opakující se text MRP (mezinárodní řidičský průkaz).

Všechny tyto materiálové a barevné prvky společně vytvářejí dokument, který je nejen praktický a odolný, ale také dobře chráněný proti padělání a zneužití. Kvalita použitých materiálů zajišťuje, že průkaz zůstane čitelný a použitelný i při častém používání v různých klimatických podmínkách po celém světě.

Fotografie držitele na průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz musí obsahovat fotografii držitele, která je nedílnou součástí tohoto dokumentu. Fotografie musí splňovat přísné parametry a standardy, které jsou stanoveny mezinárodními předpisy. Jedná se o průkazovou fotografii o rozměrech 35 x 45 milimetrů, která zachycuje držitele průkazu v čelním pohledu. Pozadí fotografie musí být světlé, nejlépe bílé nebo světle šedé barvy, přičemž musí být jednolité a bez jakýchkoliv vzorů či stínů.

Parametr Mezinárodní řidičský průkaz
Formát A6 (148 × 105 mm)
Barva Šedá
Počet stran 16
Jazyk Vícejazyčný (včetně angličtiny, francouzštiny, ruštiny, španělštiny)
Platnost 3 roky
Povinné údaje Fotografie, osobní údaje, kategorie vozidel
Ochranné prvky Vodoznak, speciální tisk
Vydávající orgán Úřad obce s rozšířenou působností

Na fotografii musí být osoba zachycena bez pokrývky hlavy, s výjimkou případů, kdy to neumožňují náboženské nebo zdravotní důvody. Výraz tváře musí být neutrální, oči otevřené a jasně viditelné. Není přípustné mít na fotografii sluneční brýle ani jiné doplňky, které by zakrývaly obličej nebo znesnadňovaly identifikaci osoby. Fotografie musí být ostrá, neretušovaná a musí věrně zobrazovat současnou podobu držitele průkazu.

Důležitým aspektem je také aktuálnost fotografie, která by neměla být starší než 1 rok v době podání žádosti o mezinárodní řidičský průkaz. Fotografie je na průkaz umístěna v levém horním rohu první strany a je překryta ochrannou fólií, která zabraňuje její manipulaci či případnému poškození. Vedle fotografie se nachází podpis držitele průkazu, který musí být proveden černou barvou a nesmí přesahovat vyhrazený prostor.

Kvalita fotografie je klíčová pro správnou identifikaci držitele průkazu při kontrolách. Nedostatečná kvalita nebo nesplnění předepsaných parametrů může vést k zamítnutí žádosti o vydání mezinárodního řidičského průkazu. Proto je doporučeno nechat si zhotovit fotografii u profesionálního fotografa, který má zkušenosti s pořizováním průkazových fotografií a zná všechny potřebné požadavky.

Fotografie na mezinárodním řidičském průkazu musí být také dobře připevněna a zabezpečena proti odlepení či záměně. Používá se speciální lepidlo a ochranné prvky, které znemožňují jakoukoliv manipulaci s fotografií. Případná snaha o výměnu fotografie je považována za závažné porušení pravidel a může vést k trestnímu stíhání za padělání úředních dokumentů.

V některých zemích mohou být specifické dodatečné požadavky na fotografii, proto je vždy vhodné si předem ověřit konkrétní podmínky u příslušného úřadu. Fotografie musí být vytištěna na kvalitním fotografickém papíře, který zaručuje dlouhou životnost a odolnost proti běžnému opotřebení. Barevné podání musí být realistické a nesmí obsahovat žádné umělé úpravy nebo filtry, které by mohly zkreslit skutečný vzhled držitele průkazu.

Jazykové verze údajů v průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje údaje ve více světových jazycích, což je jedna z jeho nejvýznamnějších charakteristik. Všechny informace jsou standardně uvedeny v jazycích členských států OSN, konkrétně v angličtině, španělštině, francouzštině, ruštině, čínštině a arabštině. Toto vícejazyčné provedení zajišťuje, že průkaz je srozumitelný a použitelný prakticky kdekoli na světě.

Každá stránka průkazu obsahuje identické informace přeložené do všech zmíněných jazyků, přičemž překlady jsou uspořádány systematicky pod sebou. Tento systém umožňuje snadnou orientaci v dokumentu jak pro držitele průkazu, tak pro úřední osoby v zahraničí. Důležité je zmínit, že všechny jazykové verze mají stejnou právní váhu a žádná z nich není nadřazená ostatním.

Osobní údaje držitele jsou uvedeny v latinské abecedě, a to i v případě, že původní dokumenty používají jiný typ písma. Toto opatření významně usnadňuje identifikaci držitele průkazu v mezinárodním kontextu. Jméno a příjmení se zapisuje přesně tak, jak je uvedeno v národním řidičském průkazu nebo cestovním pasu.

V případě kategorií vozidel a dalších technických údajů jsou použity mezinárodně uznávané zkratky a symboly, které jsou shodné napříč všemi jazykovými verzemi. To významně zjednodušuje interpretaci oprávnění k řízení různých typů vozidel bez ohledu na jazyk země, ve které se držitel průkazu nachází.

Důležitou součástí jazykového zpracování je také sekce s poznámkami a omezeními, která musí být rovněž uvedena ve všech požadovaných jazycích. Tato část může obsahovat specifické podmínky nebo omezení vztahující se k řízení vozidla, jako například povinnost používat dioptrické brýle nebo jiné zdravotní pomůcky.

Překlad údajů do různých jazyků musí být proveden s maximální přesností, protože jakákoli chyba nebo nepřesnost by mohla způsobit problémy při kontrolách v zahraničí. Správnost překladů je garantována vydávající autoritou, kterou je v České republice příslušný úřad obce s rozšířenou působností.

Jazykové verze také zahrnují překlad adresy trvalého bydliště držitele, místa vydání průkazu a názvu vydávajícího úřadu. Tyto informace jsou důležité pro případnou komunikaci zahraničních úřadů s domovskou zemí držitele průkazu. V některých případech mohou být určité údaje uvedeny také v národním jazyce země vydání, ale vždy musí být doplněny odpovídajícími překlady do všech požadovaných jazyků OSN.

Osobní údaje uvedené v průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje několik zásadních osobních údajů, které jsou nezbytné pro identifikaci držitele. Na přední straně průkazu se nachází fotografie držitele, která musí být aktuální a odpovídat současnému vzhledu řidiče. Vedle fotografie je uvedeno jméno a příjmení držitele průkazu, přičemž tyto údaje musí být totožné s údaji uvedenými v národním řidičském průkazu a cestovním pasu.

Datum a místo narození jsou dalšími důležitými identifikačními údaji, které jsou v průkazu zaznamenány. Tyto informace jsou uvedeny ve standardizovaném formátu, který je srozumitelný napříč všemi členskými státy Úmluvy o silničním provozu. Trvalé bydliště držitele průkazu je rovněž součástí osobních údajů a musí odpovídat skutečnému místu pobytu v době vydání průkazu.

V průkazu je také zaznamenán stát vydání průkazu a orgán, který průkaz vydal. Tato informace je klíčová pro ověření platnosti dokladu v zahraničí. Datum vydání a datum platnosti průkazu jsou uvedeny ve formátu den/měsíc/rok, přičemž standardní doba platnosti mezinárodního řidičského průkazu je tři roky od data vydání.

Součástí osobních údajů je také číslo národního řidičského průkazu, na jehož základě byl mezinárodní řidičský průkaz vydán. Tento údaj slouží jako reference a umožňuje rychlé ověření oprávnění k řízení v případě potřeby. V průkazu jsou také uvedeny skupiny vozidel, pro které má držitel oprávnění k řízení, tyto skupiny musí korespondovat se skupinami uvedenými v národním řidičském průkazu.

Všechny osobní údaje jsou v průkazu uvedeny v několika světových jazycích, což zajišťuje srozumitelnost dokladu v různých zemích světa. Primárně jsou údaje uvedeny v češtině, francouzštině a angličtině. Případná omezení nebo podmínky řízení, které má řidič stanovené v národním řidičském průkazu, musí být zaznamenány i v mezinárodním řidičském průkazu.

Pro zvýšení bezpečnosti a prevenci padělání jsou osobní údaje v průkazu vytištěny speciální technikou, která znesnadňuje jejich změnu nebo kopírování. Podpis držitele průkazu je nedílnou součástí osobních údajů a musí být proveden přímo na průkazu v přítomnosti úředníka vydávajícího orgánu. Tento podpis slouží jako další bezpečnostní prvek a prostředek identifikace držitele průkazu při případné kontrole.

Kategorie řidičského oprávnění

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje několik specifických kategorií oprávnění, které jsou standardizované podle mezinárodních úmluv. Základní kategorie A opravňuje k řízení motocyklů a zahrnuje všechny druhy jednostopých motorových vozidel včetně jejich kombinací s přívěsy. Tato kategorie je dále rozdělena na podkategorie podle objemu motoru a výkonu, přičemž mezinárodní průkaz tyto specifikace jasně uvádí.

Kategorie B je určena pro osobní automobily a lehká užitková vozidla do celkové hmotnosti 3500 kg, včetně možnosti připojení přívěsu do 750 kg. V některých případech může řidič s touto kategorií řídit i soupravu vozidel s těžším přívěsem, pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 4250 kg. Mezinárodní řidičský průkaz tuto skutečnost přehledně zobrazuje pomocí standardizovaných piktogramů a textových popisů v několika světových jazycích.

Profesionální řidiči často využívají kategorie C a D, které jsou na mezinárodním řidičském průkazu také jasně vyznačeny. Kategorie C umožňuje řízení nákladních vozidel nad 3500 kg a je často doplněna o kategorii CE pro jízdu s přívěsem. Kategorie D je určena pro autobusy a další vozidla určená k přepravě více než osmi osob kromě řidiče.

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje také speciální kategorie jako T pro traktory a pracovní stroje, které jsou důležité zejména pro zemědělce a pracovníky v průmyslu. Všechny kategorie jsou v průkazu uvedeny jak v textové podobě, tak pomocí jednoduchých a srozumitelných piktogramů, což umožňuje snadnou kontrolu oprávnění i v zemích s odlišným písmem nebo jazykem.

Vzhled mezinárodního řidičského průkazu je standardizován podle mezinárodních úmluv a obsahuje šedé stránky s vytištěnými kategoriemi v několika světových jazycích. Každá kategorie je doplněna o datum vydání a platnosti, případně o specifická omezení, která musí řidič dodržovat. Tyto informace jsou uvedeny pomocí harmonizovaných kódů, které jsou stejné ve všech zemích uznávajících mezinárodní řidičský průkaz.

Pro získání jednotlivých kategorií musí žadatel splnit specifické podmínky včetně věkového limitu, zdravotní způsobilosti a absolvování příslušného výcviku. Mezinárodní řidičský průkaz tyto informace přehledně zobrazuje a umožňuje tak rychlou kontrolu oprávnění při cestování do zahraničí. Průkaz také obsahuje fotografii držitele a jeho osobní údaje, které musí být čitelné a nezaměnitelné. Všechny tyto náležitosti jsou důležité pro uznání průkazu v zahraničí a bezproblémové řízení vozidel v cizích zemích.

Mezinárodní řidičský průkaz je šedá brožura formátu A6 s 16 stranami, platná jeden rok a obsahuje překlady údajů do osmi jazyků

Radovan Hájek

Platnost a doba vydání

Mezinárodní řidičský průkaz má jasně stanovenou dobu platnosti, která činí tři roky od data vydání. Tato doba nemůže být za žádných okolností prodloužena ani překročena. Po uplynutí tříleté lhůty je nutné zažádat o vydání nového mezinárodního řidičského průkazu. Je důležité poznamenat, že platnost mezinárodního řidičského průkazu nikdy nemůže přesáhnout platnost národního řidičského průkazu, ke kterému byl vydán. V případě, že národnímu řidičskému průkazu končí platnost dříve než za tři roky, bude mezinárodní řidičský průkaz vydán pouze do data platnosti národního průkazu.

Doba vydání mezinárodního řidičského průkazu je standardně stanovena na 15 pracovních dnů od podání žádosti. V praxi však většina úřadů vydává tento doklad mnohem rychleji, často již do pěti pracovních dnů. Za příplatek je možné využít expresního vydání, kdy je průkaz vystaven do 5 pracovních dnů. Při podání žádosti je třeba počítat s tím, že úřad může využít celou zákonnou lhůtu, zejména v období letních prázdnin, kdy je o tento doklad zvýšený zájem.

Mezinárodní řidičský průkaz je platný pouze ve spojení s platným národním řidičským průkazem. Při kontrole je nutné předložit oba doklady současně. Samostatně nemá mezinárodní řidičský průkaz žádnou právní hodnotu. V případě ztráty nebo odcizení národního řidičského průkazu se automaticky stává neplatným i mezinárodní řidičský průkaz, a to i přesto, že jeho doba platnosti ještě nevypršela.

Je důležité si uvědomit, že datum začátku platnosti mezinárodního řidičského průkazu je vždy den jeho vydání. Není možné požádat o průkaz s odloženou platností nebo s platností od budoucího data. Proto je vhodné načasovat podání žádosti tak, aby doba platnosti co nejlépe pokryla plánované cesty do zahraničí. Řidiči často chybně předpokládají, že mohou o průkaz požádat s velkým předstihem a jeho platnost začne až v době jejich odjezdu do zahraničí.

Při plánování cest je také nutné vzít v úvahu, že některé země uznávají pouze mezinárodní řidičské průkazy vydané podle Vídeňské úmluvy z roku 1968, zatímco jiné akceptují pouze průkazy podle Ženevské úmluvy z roku 1949. Proto je nezbytné si předem ověřit, který typ mezinárodního řidičského průkazu je v cílové destinaci uznáván. V České republice se vydávají oba typy průkazů, přičemž žadatel může vlastnit současně oba typy, pokud to vyžaduje jeho cestovní itinerář.

Ochranné prvky proti padělání

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje několik sofistikovaných ochranných prvků, které účinně brání jeho padělání a zajišťují jeho pravost. Základním bezpečnostním prvkem je speciální papír s vodoznakem, který je viditelný při pohledu proti světlu. Tento vodoznak obsahuje charakteristický vzor a není běžně dostupný na komerčním trhu. Dalším důležitým prvkem je holografická fólie, která je umístěna na přední straně průkazu a při různých úhlech pohledu mění své zabarvení a vytváří třpytivý efekt.

Na průkazu se nachází také mikrotisk, který je pouhým okem těžko čitelný a vyžaduje použití zvětšovacího skla. Tento mikrotisk obsahuje opakující se text MRP (Mezinárodní řidičský průkaz) a je vytištěn speciální technikou, která znemožňuje jeho jednoduché kopírování. Součástí ochranných prvků jsou také UV prvky, které jsou viditelné pouze pod ultrafialovým světlem. Tyto prvky tvoří specifické vzory a nápisy, které se objeví pouze při osvícení speciální UV lampou.

Tiskové techniky použité při výrobě průkazu zahrnují kombinaci ofsetového a hlubotiskového tisku. Ofsetový tisk vytváří jemné linkové rastry a gilošové vzory, které jsou charakteristické svou přesností a obtížnou reprodukovatelností. Hlubotisk je použit především pro vytvoření hmatatelných prvků, které lze cítit při přejetí prstem po povrchu průkazu.

Na přední straně průkazu se nachází také opticky proměnlivý prvek (OVD), který při naklopení mění barvu z zelené na purpurovou. Tento prvek je integrován do laminační fólie a není možné ho odstranit bez viditelného poškození průkazu. Bezpečnostní prvky zahrnují také speciální číslování průkazu, které je provedeno penetrující barvou, která prostupuje do hloubky papíru.

Ochranné prvky jsou doplněny o tzv. guiloche, což jsou jemné ornamentální vzory tvořené tenkými čarami, které vytvářejí složité geometrické obrazce. Tyto vzory jsou vytištěny v několika vrstvách s použitím různých barev, což značně komplikuje jejich napodobení. Důležitým prvkem je také tzv. soutisková značka, která je viditelná z obou stran průkazu a při průsvitu se obě části přesně překrývají.

Pro zvýšení bezpečnosti je použita také tzv. iris print technika, při které dochází k plynulému přechodu mezi různými barvami bez viditelného přechodu nebo čáry. Tento efekt je velmi obtížné napodobit běžnými tiskovými technikami. Všechny tyto bezpečnostní prvky dohromady vytvářejí komplexní systém ochrany, který činí mezinárodní řidičský průkaz velmi obtížně padělatelným dokumentem.

Razítka a podpisy na průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz obsahuje několik důležitých ověřovacích prvků v podobě razítek a podpisů, které potvrzují jeho pravost a platnost. Na přední straně průkazu se nachází kulaté úřední razítko vydávajícího orgánu, které musí být čitelné a obsahovat všechny náležitosti včetně státního znaku. Toto razítko je umístěno v pravém dolním rohu průkazu a částečně překrývá fotografii držitele.

Vedle úředního razítka se nachází podpis oprávněné úřední osoby, která průkaz vydala. Tento podpis musí být proveden modrým nebo černým inkoustem a nesmí zasahovat do ostatních údajů na průkazu. Na zadní straně průkazu je pak umístěno další razítko, které obsahuje datum vydání a platnosti mezinárodního řidičského průkazu.

Držitel průkazu je povinen připojit svůj vlastnoruční podpis do vyhrazeného pole na přední straně průkazu. Podpis musí být proveden černým inkoustem a nesmí přesahovat ohraničené pole. Tento podpis slouží jako další identifikační prvek a je důležitý při kontrolách dokladů. Pokud by podpis chyběl nebo byl nečitelný, může to způsobit problémy při používání průkazu v zahraničí.

Všechna razítka na mezinárodním řidičském průkazu musí být opatřena speciálním bezpečnostním prvkem v podobě mikrotisku, který je viditelný pouze pod zvětšovacím sklem. Tento bezpečnostní prvek slouží jako ochrana proti padělání dokladu. Razítka jsou navíc vytištěna speciální barvou, která pod UV světlem vykazuje fluorescenční vlastnosti.

Na průkazu se také nachází holografická ochranná známka, která je umístěna v pravém horním rohu přední strany. Tato známka obsahuje mikrotext a při naklonění mění barvy. Je to další z řady bezpečnostních prvků, které chrání doklad před paděláním. Každé razítko a podpis na průkazu má své přesně určené místo a musí splňovat stanovené parametry.

Důležitým aspektem je také to, že razítka a podpisy nesmí být rozmazané nebo poškozené. V případě poškození některého z těchto prvků může být průkaz považován za neplatný a je nutné požádat o vydání nového dokladu. Při vydávání průkazu úřední osoba pečlivě kontroluje správnost umístění všech razítek a podpisů, aby byl doklad platný a použitelný v mezinárodním provozu.

Mezinárodní řidičský průkaz je vytištěn na speciálním papíru s ochrannými prvky, který reaguje na případné pokusy o mechanickou či chemickou manipulaci. Všechna razítka a podpisy musí být proto aplikovány s maximální pečlivostí, aby nedošlo k poškození tohoto speciálního papíru. Jakékoliv známky manipulace s razítky nebo podpisy mohou vést k neplatnosti celého dokladu.

Rozdíly oproti národnímu řidičskému průkazu

Mezinárodní řidičský průkaz se v několika zásadních aspektech liší od běžného národního řidičského průkazu. Nejvýraznějším rozdílem je formát dokumentu, který připomíná spíše malou knížku či brožuru o rozměrech 148 x 105 milimetrů. Na rozdíl od plastové karty národního průkazu je mezinárodní řidičský průkaz vytištěn na speciálním šedém papíře s ochrannými prvky. Obsahuje celkem 16 stran, přičemž informace jsou uvedeny v několika světových jazycích, což umožňuje snadnou kontrolu dokladu v zahraničí.

Další podstatný rozdíl spočívá v době platnosti dokumentu. Zatímco národní řidičský průkaz může být vydán až na 10 let, mezinárodní řidičský průkaz má omezenou platnost na pouhé 3 roky. Je důležité si uvědomit, že mezinárodní řidičský průkaz neslouží jako samostatný doklad - vždy musí být předkládán společně s platným národním řidičským průkazem. Bez národního průkazu je mezinárodní řidičský průkaz neplatný.

V obsahu dokumentu najdeme další významné odlišnosti. Mezinárodní řidičský průkaz neobsahuje fotografii držitele ani čip s elektronickými údaji. Místo toho jsou zde uvedeny základní identifikační údaje jako jméno, příjmení, datum a místo narození a bydliště držitele. Skupiny řidičského oprávnění jsou zde uvedeny pomocí standardizovaných mezinárodních piktogramů, které jsou srozumitelné bez ohledu na jazyk země, ve které se řidič nachází.

Způsob zabezpečení dokumentu je také odlišný. Zatímco národní průkaz využívá moderní ochranné prvky jako hologramy či mikrotext, mezinárodní řidičský průkaz spoléhá na jednodušší ochranné prvky v podobě speciálního papíru, vodoznaků a sériového čísla. Důležitým prvkem je také úřední razítko vydávajícího orgánu a podpis oprávněné osoby, které jsou na rozdíl od národního průkazu fyzicky vytištěny či otištěny na dokument.

Z hlediska územní platnosti je mezinárodní řidičský průkaz uznáván v zemích, které přistoupily k Vídeňské úmluvě o silničním provozu z roku 1968 nebo k Ženevské úmluvě o silničním provozu z roku 1949. Národní řidičský průkaz je naproti tomu automaticky platný ve všech členských státech Evropské unie a některých dalších evropských zemích bez nutnosti dodatečného mezinárodního průkazu. V mnoha mimoevropských zemích je však mezinárodní řidičský průkaz vyžadován jako povinný doplňkový doklad k národnímu řidičskému průkazu.

Publikováno: 14. 04. 2025

Kategorie: doprava